library litratures

translation of some articles

library litratures

translation of some articles

نقش کتابداران مجموعه سازی در مدیریت منابع الکترونیکی

نقش کتابداران مجموعه سازی در مدیریت منابع الکترونیکی

با توجه به پیشرفت مداوم ،منابع کتابخانه ای و مجموعه های کتابداران به شکل الکترونیکی درآمده است و سعی بر این است با توجه به علایق و مهارتهای مرتبط با نشریات الکترونیکی ،فناوری و  صدور مجوز به منظور هم گام شدن با منابع دیجیتال تغییزات سریع حاصل شود.

نویسندگان بررسی کرده اند که چه وظایف اولیه ای در مجموعه سازی مرتبط با منابع دیجیتال است و چه جریان کاری ای استفاده می شود؟  نویسندگان پاسخ گویی به سوالات مرتبط با وظایف مجموعه سازان در تهیه و مدیریت منابع دیجیتال را گسترش داده اند

در سال های اخیر کتابخانه های الکترونیکی جدیدی مثل کتابخانه های دیجیتال، کتابخانه های صدور پروانه و مجموعه سازان دیجیتال بنا شده است که وظایفی چون تهیه و نگهداری منابع دیجیتال و عیب یابی و راهنمایی کاربران را بر عهده دارند. برخی از مجموعه سازان در این موقعیت قرار گرفته اند اما برخی از آنان مدیریت مجموعه هایی رابرعهده دارند که مجموعه کتابخانه ای مناسبی ندارد.

نویسندگان  به بررسی وظایف ابتدایی مجموعه سازان در منابع دیجیتال و میزان رضایتی که از مدیریت منابع دیجیتال و مسیولیتهای اجرای می پردازند.

در این مقاله بررسی ژرف نویسنده ای که وظایف ابتدایی مجموعه سازان را در امر مجموعه سازی و مدیریت مجموعه ی الکترونیکی مشخص کرده است مورد بحث قرار می گیرد

نشانیهای بررسی کارکنان مدیریت منابع و مجموعه سازان دیجیتال و چگونگی تغییر حاصله در کار را مشخص می کند

در اثر تغییر مجموعه کتابخانه به شکل الکترویکی برای مجموعه سازان در مورد مجلات و دیگر اشکال مواد کتابخانه ای سردرگم شده اند.مجموعه سازی و مدیریت منابع الکترونیکی نیاز به تفاوتهای گسترده و مجموعه ای پیچیده از مهارتها را نسبت انواع مواد به شکل چاپی می خواهد.

برای نگهداری پیوند ،مجموعه سازان به منظور تغییر سریع در جهت منابع دیجیتال از مهارتهای مرتبط با انتشار الکترونیکی ،تکنولوژی و صدور مجوز استفاده می کنند

نویسنده مجربی با این اظهاریه موافق است:مجموعه سازان حین کار نکات بسیاری را می آموزند ولی این اموخته ها برای متخصص شدن در بحث و ارزش گذاری ،قانون کپی رایت آن لاین و مدیریت منابع دیجیتال نیست.مجموعه سازان چگونه در مدیریت منابع دیجیتال شرکت می کنند و چگونه تخصص لازم در کار با منابع دیجیتال را بدست می آورند؟

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد