library litratures

translation of some articles

library litratures

translation of some articles

more points about expansive classification

چالرز امی  کاتر (1837-1903) کتابدار آمریکایی در سال 1980 کتابخانه مدرسه الهیات آکسفورد را به عنوان دستیار کتابداران هاروارد فهرست نویسی کرد.وی به عنوان کتابدار دانشسرای هنر بستون(1868-1893) در تهیه فهرست موضوعی پیش قدم بوده و طرحی برای واژه نامه ی فهرستها ارایه داد که در سالهای 1991-93 با عنوان رده بندی گسترش پذیر که از نشانه ی حروف به جای عدد استفاده می کرد، ایجاد و پایه ی رده بندی کتابخانه کنگره قرار گرفت

کتابخانه فوربز از رده بندی گسترش کاتر برای مجموعه خود استفاده می کند.این رده بندی نیز برای قفسه بندی و بازیابی راحت به هر ماده شماره راهنمایی مناسب و صحیح اختصاص داده است.

شماره راهنمای رده بندی گسترش پذیر ترکیبی از حروف، اعداد و علایم نقطه گذاری ست و به منظور قفسه گردانی کتب می بایست از چپ به راست کارکترها را مقایسه کنیم و در برخورد با جفت کارکتر های متفاوت از طبق پنج قانون زیر پیروی کنیم.

  1. جفتهای حروف ها به توجه به نظم الفبایی مقایسه می شوند:A  قبل از B می آید و B قبل از C.
  2. در مورد اعداد نیز اعداد به ترتیبی که پشت سر هم می آیند مقایسه می شوند.0 قبل از 1، 1 قبل از 2 و به همین ترتیب.با رعایت دو قانون گفته شده می بایست می باسیت هم چنان کارکتر به کارتر پیش رفت.
  3. در مورد استفاده علایم نقطه گذاری چون (.)، (+) و (// یا//) که برابر اند.می بایست از علامت(:) که بعد از حروف و اعداد می آید استفاده نمود.

قوانینی که در هنگام مقایسه کردن در الگوهای گوناگون باقی ماند.

  1. علایم نقطه گذاری قبل از یک کارکتر در هر نوع دیگر می آید
  2. طبق این قانون اعداد بر ترکیبی ازکارکتر عدد و حرف ارجحندو اما در این مورد حرف بر عدد ارجحیت دارد.              (84 ارجح برa84  ارجح بر 884)
  1. به راحتی در کتب قدیمی L  و  l و 1 اشتباه می شوند
  2. به آسانی  0 و O  اشتباه می شود
  3. در برچسب عطف از علایم نقطه گذاری صرف نظر می شود و برای یافتن شماره کامل باید به داخل جلد مراجعه کنید.
  4. اگرچه خیلی عجیب است اما هنگام وجود اختلاف در علایم نقطه گذاری (.) سپس(+) و بعد (// or//) می آید.
  5. با نگاه کوچکی به قفسه ها می بینید کتب همیشه در جایگاه خود نیستند.هرچند دانستن معنای نشانه های رده بندی گسترش پذیر کاتر ضرروی نیست اما دانستن آن درقفسه گذاری و بازیابی آسان و گشتن سریع مجموعه کمک کننده است.

علامت رده

    اولین بخش هر شماره، علامت رده است که مربوط به موضوع یا شکل ادبی(درام،شعر یا زندگی نامه و غیره) می باشد و همه کارکترها تا علایم نقطه گذاری را شامل می شود.در کتابخانه ی فوربز شماره راهنما با حروف شروع شده است.

علامت کتاب

علامت بعدی مخصوص کتاب یا نویسنده است و هرآنچه که نشان می دهد مخصوص کتاب است و اشاره ای به موضوع کتاب ندارد. و در شماره راهنما تمام کارکتر های بعد علایم نقطه گذاری (.)،(+)،(//or //)را شامل می شود. در ضمن علامت کتاب شامل شماره کاتر و تعدادی از حروف عنوان کتاب است

افزودن پیشوندهایی به علامت کتاب

ابتدای هر علامت کتاب یک شماره است که نشانه فرمی خاص از گروه کتابها ست و این پیشوندها در همه رده ها اضافه نمی گردد.

05- فرهنگ یک کشور یا منطقه جغرافیایی(تنها برای رده فرعی G  به کار می رود)

06- کتاب راهنمای یککشور یا منطقه جغرافیایی(تنها برای رده ی فرعی G به کار می رود)

1-نظریه موضوع

2- کتابشناسی موضوع

3-تذکره موضوعی(biography of subject)به همراه زندگی نامه اشخاص

31-تذکره موضوعی و سیرت یا همان روش زندگی هر فرد

4 -تاریخچه موضوع

5-واژه نامه ها و دایره المعارفهای موضوعات

6-دستنامه ها و دیگر فرم موضوعات

7- نشریات محدود به موضوعات

8- دانشمندانی که به موضوعات رای داده اند

9- کتابهایی چند مولفی در یک موضوع

شماره کاتر

وقتی تعداد کلمات و عبارات یک شماره راهنما طولانی شود می بایست از جدول القبایی که امی کاتر برای کمک به رده بند ها  تدوین کرده است، استفاده نمود و یک عبارت حرفی-عددی خوانا که امکان مقایسه بین دو کتاب را ساخت و بکار برد. به خاطر این که این سلسله  به نام کاتر شهرت گرفت به این عمل کاترینگ cuttering می گویند.

در کتابخانه فوربز شماره کاتری با دو یا تعدادی بیشتری از ارقام که بعد از دو یا سه حرف آغازین کلمه و عبارت به کار می روند.

مثلا:

Schuber, Frans  Sch78

Lincoln, Abraham L638

شماره کاتر اغلب در علامت کتاب است اما می تواند بخشی از علامت رده نیز باشد.

تقسیمات جغرافیایی

شماره رده می تواند یک علامت جغرافیایی باشد مثلا:W66 رده مخصوص چین است یا W40 مخصوص هنر اسپانیایی.W83 برای هنر آمریکای شمالی ست.این شماره ها مدام در تمام رده ها هستند، 66 نشان گر چین،40 نشانه اسپانیاو 83 نشانه ی آمریکای شمالی ست و به عنوان هر شاخه فرعی، استفاده می شود، مثلاً  F40 نشانگرتاریخ اسپانیا و F66 تاریخ چین می باشد.باید به یادداتها توجه داشت،گاهی اعداد یک شاخه فرعی نیستند و بخش از رده اصلی محسوب می شوند؛ مثلا: G34که مخصوص یونان است اما 34 به تنهایی نشانه یونان نیست و Ey 34  بخشی از شماره کاتر y34(Ey34علامت رده ی زندگی نامه های William Butler Yeats)


expansive claasification

وقتی چارلز امی کاتر شروع به کار در کتابخانه کرد ،کتابخانه محلی برای قفسه های مواد بود،

اما به خاطر باز بودن مخازن چارلز امی کاتر تصمیم به استفاده از یک طرح رده بندی کرد،

در ابتدا طرح رده بندی(DDC) را انتخاب ، اما بعد خود تصمیم به ساختن یک طرح رده بندی کرد.

طرح رده بندی گسترش پذیر(EC)برای انجمن هایی با مجموعه ی 100000 عنوان که از علایم

 عدد-حرف استفده می کند به کار می رود.نشانه ها در میزان گسترش پذیری طرج محدودیت

 ایجاد می کرد. بنابراین کاتر پیشنهاد متفاوت و محکمی درباره ی نشانه های حرفی برای

 کتابخانه ی کری در لگزینتون ماساچوست ارایه می دهد.این پیشنهاد مورد قبول واقع شد

 و از جانب کتابداران درخواستهایی برای دریافت رده بندی انجمن های ادبی

(Athenaeum classification) داشتند ؛ بنابراین کاتر تصمیم گرفت طرحی

 بسازد که برای عموم کتابخانه ها قابل استفاده باشد. این طرح دارای هفت

سطح گسترش پذیر است که اولین سطح آن در کتابخانه های کوچک و به

تبع آن هفتمین سطح طرح در سطح جهانی قابل استفاده است.زیرا هر بسط(سطح)

منوط به سطح قبلی ست همان گونه که با افزایش اندازه کتابخانه از بسطی به بسطی

دیگر میرویم.و در مرحله بعد نیازی نیست مواد قبلی را دوباره  رده بندی کنیم.این

طرح رده بندی در تقابل شدید با طرح دیویی قرار دارد زیرا دیویی با تک نشانه ی

 عدد گستره ی فعالیت را برای رده بند محدود می کند.به خاطر تعداد الفبای چهارگانه

 تنها 367280 منطقه ی موضوعی رسم شده است.

در رده بندی ECهر رده با کمک حرف نشانه مولف،عناوین را از هم متمایز می سازد

 و همین مطلب باعث تجسم شماره های کاتر و جداول آن گردید.این تنها جزیی

 از مبحث رده بندی EC می باشد.

کاتر فرانمای شش رده اول را در سال های 1891-93 نوشت و جزیی از رده هفتم

از 1896-1911 نوشته شد اما در اواخر کار کاتر درگذشت که بیشتر یادداشتها مربوط

 به مبحث تکنولوژی می شد.با این حال طرح رده بندیEC یکی از معقول ترین و

 علمی ترین طرح های رده بندی گردید.اگرچه کنگره اقتباسی از رده بندی EC نمی باشد

 اما برای رده ی z:کتابشناسی و علوم کتابداری از رده بندی EC نیز استفاده نمود

متاسفانه کاتر طرح رده بندی خود را اشاعه نداد و هیچ قانون و مقرراتی جهت بازبینی

 را در رده بندی بعد از مرگش تعیین نکرد، این در حالی ست که کتابدار هم عصر کاتر

 ،دیویی عرضه کرد و در lake Placid گروه اصلی آموزشی را بنیاد نهاد جهت اطمینان

 از تجدید نظرات در رده بندی DDC.امروزه DDC گسترده ترین طرح رده بندی

 کتابخانه ای ست دارد،ویرایش بیست و دوم آن نیز منتشر گردیده و به بیش از

سی زبان دنیا ترجمه شده استو بیش از 135 کشور از این طرح استفاده می کنند.

با این وجودEC قول داده است که تاریخچه و نمایه ای به صورت آشکارا در پانوشت  قرار دارد.             

 تاریحچه ی قوانین فهرست نویسی توصیفی و ارزیابی فهرست کتابخانه های مدرن

به خوبی تاثیر کاتر، مقالات را به خوبی مستند ساخته بود. داستان ECهرچند مورد

چشم پوشی قرار گرفته است اما خلل و کمبودی را در

Robert. L Mowery در سالهای 1971-73 شصت و هفت کتابخانه در آمریکا،

 کانادا و بریتانیا را از نظر رده بندی عملی بررسی کرد و به این نتیجه رسید در همان

 فاصله زمانی تنها دوازده کتابخانه آمریکایی و کانادایی از رده بندی EC در کتابخانه های

ابتدایی و حداقل سه کتابخانه در بخش هایی از مجموعه ی خود استفاده می کردند

چنانچه این تعداد کتابخانه همچنان از این رده بندی استفاده کنند به خاطر روش

انتخابی و کاربران و کارمندانی ست که مقالات موجود در جهت استفاده از رده بندی

گسترش پذیر هدایت می کنند.

در پی تحقیقاتی که کنراد وینک(Conrad Winke) انجام داد به این نتیجه رسیدیم

که 57 کتابخانه درآمریکا، کانادا و انگلیس از گذشته تا کنون و 54 کتابخانه نیز با توجه

به تاریخچه شان در مراحل آغازین مجموعه سازی از EC استفاده کرده اند.

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     

مرجع دانش



                              پایگاهی جهت دسترسی به مقالات علمی کنفرانس ها

                                                   

                                                  http://www.civilica.com

The webometrics

طی مطالعات دریافته شده است که وب نقش اساسی در فعالیتهای علمی و تحقیقاتی افراد دارد و می تواند منبع کارهای تخصصی قرار گیرد. برای موضوعات برجسته در وبسایتها اطلاعات فراوانی وجود دارد،اما مطلبی که برای ما مسیله بر انگیزد،بازیابی اطلاعات مورد نظر می باشد.

اینا رو نوشتم که اشاره کنم به مقاله ای شیرین و لذت بخش درباره وبسنجی وجود داره

پیشنهاد می کنم که بخونیدش.


The Webometrics