library litratures

translation of some articles

library litratures

translation of some articles

lCSH

LCSH فهرست سرعنوانهای موضوعی کتابخانه ی کنگره است

 درواقع اصطلاحنامه ای ست جهت تیین موضوعات معتبر برای هر منبع. مراجعین با کمک شناسه موضوع، عنوان و یا ناشرشاید بتوانند منابع مورد نییاز خود را بدست آورند اما این مسیر بسیار وقت می گیرید و بی شک بی بازده و ناکار آمد است اصطلاحنامه خدماتی را نیز جهت ارجاع مراجعه کننده به برگه های مرتبط دیگر فراهم می آورد.

یک هنر و یک علم

سرعنوان موضوعی کتابخانه کنگره در واقع تلاشی انسانی ومعقول است که مراجعه کننده را به سمت منبعی در مجموعه ی کتابخانه هدایت می کند.

هر کتابخانه طبق استاندارد گروههایی از موضوعات را انتخاب می کنند و مورزد استفاده قرار می دهند. در واقع سرعنوانهای موضوعی کتابخانه ی کنگره موضوعاتی را تهیه کرده است و معیاری ست برای کتابخانه های گوناگون در جهان که آنها را مورد استفاده قرار داده اند. بنابراین انتخاب هر موضوع برای این فهرست مورد بحث و گفتوگو قرار می گیرد.

با توجه به جامعه و گسترده بودن فهرست سرعنوانهای موضوعی کتابخانه ی کنگره برخی کتابخانه ها با استفاده ی آن به شرایط مطلوبی نمی رسند .مثلاً استفاده از سرعنوانهای موضوعی پزشکی (مش) برای کتابخانه های پزشکی.برخی دانشگاه ها با استفاده این دو باز هم به ایده آل خود نمی رسند. کتابخانه ی ملی کانادا با استفاده از سرعنوانهای موضوعی کتابخانه ی کنگره خود فهرست سرعنوانهای موضوعی کانادا را تدوین کرده اند که به منظور دسترسی و بیان موضوعات محتوای اسناد و مدارک استفاده می شود.

فهرست سرعنوانهای موضوعی کتابخانه ی کنگره با جلدهای قرمز در بخش منابع مرجع نگهداری می شود. در ضمن این منبع به صورت درون خطی از طریق سایت کتابخانه ی کنگره قابل دسترسی هستند. نشریات کتابخانه کنگره هر هفته روزآمد می شود و به صورت رایگان نیز می توان از خدمات فهرستنویسی آن استفاده کرد

سرویس وبی آن را یکی از کارمندان کتابخانه ی کنگره برای جستوجوی ساده در سرعنوان موضوعی  فراهم نمود. این اعلان با ترس کتابخانه های علوم و جوامع معنایی وبی مثل تیم برنرزلی و تیم اسپالدینگ مواجه شد

امروزه به کمک خدمات اپک در محیط وبی می توان به LCSH نیز دسترسی پیدا کرد. با این وجود چون سرعنوان موضوعی کتابخانه کنگره از زبان طبیعی پیروی نمی کند مراجعین از طریق کلیدواژه های اپک به جستوجو می پردازند.علاوه بر این چنانچه کاربرانی نحوه ی جستوجو در اپک و ال.سی.اس.اچ را ندانند با انتخاب کلیدواژه های موضوعی سازگار با ال.سی.اس.اچ به صورت نامحدود می توانند به منبع مورد نظر دست یابند.

ساده ترین راه این است که جستوجوی کلیدواژه ای را انجام داده و با توجه به سرعنوانهای موضوعی منتخب به مواد مرتبط مورد نظر دست یافت

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد