library litratures

translation of some articles

library litratures

translation of some articles

Taking the web seriously ...part 2

رتبه بندی محصول تحقیق علمی

یکی از نتایج عمومی از تحقیقات مجازسنجی رتبه بندی وببسنجی دانشگاههای جهان. استفاده از فهرست 13000 دانشگاه و بیش از 4500 سازمانهای تحقیقاتی سراسر جهان. سایت رتبه بندی 4000 دانشگاه برتر و هزار سازمان تحقیقاتی در جهان را ذکر می کند که تا سال 2004 سالی دوبار روزآمد می شد .

رده بندی یک شاخص مرکب به اسم رتبه بندی جهان(WR) برای تعیین تعداد صفحات وبی منتشر شده در فرمت پی دی اف، داک و پی پی تی(12.5%از WR)  و تعدادی از مقالات علمی جمع آوری شده از بانک اطلاعاتی گوگل(12.5% ازWR)و تمام لینکهای خروجی (50%از WR) است..در این مطالعه نسبت 1:1 بین میزان قابلیت دیدن و شماره های اطلاعات منتشر شده نشان داده شده است. این رده بندی به صورت جاری ترافیک وبی سایتهای ناشران را پوشش نمیدهد در حالی که مجلات مشترک نمایه شده در گوگل و پست شده به  مخازن سازمانی یا سایتهای شخصی نویسندگان را پوشش می دهد. قطعا هر مقاله سازمانی با رعایت سیاست دسترس پذیری بیشتر در دسترس و مورد قبول قرار خواهد گرفت

تقسیم فرعی دیجیتالی

نمایش محکم وب با عوامل متنوع با کیفیت جهانی سازمانی همبستگی دارد.آن ارزیابی خوبی از مزیت تحقیقی و علمی ست همچون مقالات الکترونیکی منتشر شده که در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه بسیار مورد توجه مخاطبین قرار گرفته است.لینک های ورودی یا فایلهای دانلود شده تنها قابل دیدن نیستند بلکه یک ضریب است.

البته خیلی دیگر از فعالیتها می توانند بازتاب ها و تاثیراتی بر وبسایتها داشته باشند، از مواد آموزشی پشتیبان تا منابع تحقیقی تخصصی. نتایج تحقیقات رسمی با وجود ارتباطات غیر رسمی، اخبار و اطلاعات اجتماعی موجود است. لینکهای ورودی و خروجی از وبسایت های سازمانی که تحت پوشش نیستند      می توانند ارتباطات نزدیکی بین همکاران و پیوندهایی دیگر با صنعت، جامعه و دولت برقرار سازند.

نتایج رتبه بندی نشان می دهد که تقسیمات فرعی دیجیتالی علمی وسیع تر از حد مورد انتظار است و نه تنها بر کشورهای در حال توسعه که بر دانشگاههای اروپایی و ژاپنی که از همتاهای آمریکایی خود دور اند نیز تاثیرگذار است.بخصوص که مزاحمت در موقعیت سازمانهای فرانسوی و ایتالیایی و ژاپنی وجود دارد احتمالاممکن است در مورد وبسایتهای علمی انگلیسی زبان که زبان بین المملی علمی ست با پرداخت مبلغی استفاده محدودی صورت گیرد

دیگر مورد تعجب آور موقعیت پایین دانشگاههای هندی می باشد.البته با توجه به فناوری اطلاعات و صنعت رو شروع رشد،ممکن است دانشگاه های هندی به خاطر پیوندهایی که به سایتهای دیگر زده اند از سطح بالاترین وبسایتها برخوردار شوند

نتایج نشان داده است که کمبود کیفیت در اطلاعات وبها وجود دارد.این شکاف با توافق دانشگاهها به اتصال به دسترسی آزاد پر می شود. بیشتر و بیشتر سازمانها مخازن خود را سازماندهی می کنند ولی همچنان شرکت نویسندگان به صورت انفرادی برای ارایه مقالاتشان محدود است باید گروههای هدف نتایج علمی منتشر شده از نظر جغرافیایی و فرهنگی گسترش یابد

به همین منظور انتشارات الکترونیکی نه تنها بر مقالات رسمی  که بر تمامی محدوده ی فعالیتهای دانشگاهیان در آموزش عالی و دیگر گروههای تحقیقی تمرکز دارد

نگاهی به آینده

تعدادی سازمان مناسب از انواع دیگری برای انجام چنین آنالیزهایی وجود دارد در پروژه های مداوم رتبه بندی های بعدی براساس شاخصهای وبی با درنظر گرفتن بیمارستانهایی ست که از نظر آموزشی به دانشگاهها پیوند دارند..دامنه ی وبسایت 12000 بیمارستان مشخص شده است و جمع آوری اطلاعات در اکتبر برای انتشار درچاپ اول در ژانویه ی 2008 آغاز می شود




taking the web seriously







Taking the web seriously ...part1

ایزیدرو آگویلو شرح می دهد که چگونه می توان وبسایت دانشگاه ها را مقایسه کرد و چرا دیدی منطقی به محصولات تحقیقات سازمانها می دهد. برای تعیین میزان کیفیت دانشگاهها و تحقیقات آنها از سنجه هایی استفاده می شود مثلا:تعداد تحقیقات منتشر شده، مخصوصا اگر در مجلات داوری شده با ضریب تاثیر بالا و با میزان تعداد استنادات بالا باشند اما این سنجهها تصویر کاملی را نمایش نمی دهند. دراین  روزها راه مطلوبی نیست که بفهمیم هر مجله فقط چاپی چند بار مورد مشاهده قرار گرفته است. وبسایتها تغییراتی به وجود آورده اند و به گرداوری داده هایی از صفحه ی دانلودها و سایتها اهمیت مرتبط سایت ها به دست آورده اند.

به زبانی دیگر تحقیقاتی که بیشترین خواننده و جایی که اهل آن هستند ارایه می شوند همچون محبوبیت دیگر و منابع کمتر رسمی در سایتهای دانشگاه.

البته وب بسیار بزرگ است و در چنبن نتایجی برای حرکت پیشرو گوناگون و متمایز است. در عوض این اطلاعات زمینه ی موضوعی مجاز سنجی را که حوزه ی موضوعی خاص تر با نام عمومی وبسنجی را داراست. مجاز سنجی به بیان توصیفات کمی اینترنت پرداخته است.البته این فقط محدود به محتویات موجود در وب نمی شود، بلکه ارتباطات میان کامپیوتری و همچنین ساختار فیزیکی و مجازی شبکه ها و رفتار کاربران را نیز شامل می شود.

نیاز به رویکردهای کمی

رویکرد کمی به منظور توضیح اینترنت نیاز است چرا که  وبها به صورت تعریفی و تشریحی در حال افزایش هستند و گاهی تنها راه برای تجزیه و تحلیل ممکن با ابزار های سنجش می باشد وچون مقایسه عمومی راباعث شده و نماینده های وب  راهی برای تجزیه و تحلیل آسان و درک اینترنت ایجاد کرده است.

دو جنبه از تجزیه و تحلیل وب وجود دارد : webometrics و web log file analysis . مورد اول وبسنجی است که به تحلیل مندرجات می پردازد و شامل:

·         مجاز سنجی متورهای کاوش که شامل مطالعاتی درباره ی اندازه و ساختار وب ،رفتار مرور و رتبه بندی روشها و همپوشانی در پایگاههای اطلاعاتی

·         وسنجی توصیفی وبسایتها، شامل ساختار شدن و پافشاری بر مندرجات ، هدف اطلاع سنجی و ضریب تاثیر وب و دیگر نماینده ها

·         تجزیه و تحلیل لینکی که شامل تجزیه و تحلیل شبکه می شود،الگو های اصلی و هدف انگیزه ی پیوند برقرار کردن ، کیفیت(لینکهای مرده)، لینک های webliographic و ارتباطات علمی و کتابسنجی وب عمیق که به منابع همچون پایگاههای اطلاعاتی، مخازن و مجلات الکترونیکی.

منطقه ی دوم به آنالیز می پردازد و شامل:

·         محبوبیت(دامنه ها، سایتها، صفحات و دانلودها)

·         ملاقاتها(بخش ها،توزیع موقتی)

·         ملاقات کننده ها(آمارگیری های جغرافیایی،رفتار) و

·         ترجیحیات و ارجاع دهنده ها(اصلاحات مورد استفاده در موتورهای کاوش.

ساختن شاخص ها

برای ساختن شاخص هایمعقول و منطقی درباره ی وب دو فاکتور اصلی در حساب باید درنظر گرفته شود. اولین اینها فعالیت است و  شامل همه نتایج مستخرج از بخشهای مختلف سازمان می شود.دومین مورد ضریب تاثیر است که با استنادات دریافتی تعیین می شود. برای شامل چندین جنبه متفاوت شدن  رویکردهای چند بعدی نیاز است.

 استفاده از کاربردهای در دسترس موتورهای کاوش چند شاخص را به آسانی محاسبه کرده است اینها شامل: اندازه و دامنه که معمولا به معنای شماره صفحات، شماره فایلها ومخصوصا فرمتهای عمده مثل اکروبات(پی دی اف)، پست اسکریپت(پی اس) یا هر فرمت رسمی دیگر(داک، پی پی تی و ...) است ؛قابلیت دیدن (یا لینکهای محبوب)که مثل تعداد لینکهای خروجی و محبوبیت ، که قطعی بیان شده است یا تعداد ملاقاتها  یا ملاقات کننده های مرتبط . قابلیت دیدن یک شاخص قوی تر از محبوبیتش است آن در ضمن  سنجه بادوام تری ست.گاهی تعداد دفعاتی که اسم یک سازمان در موتور کاوش نمایش داده می شود یک شاخص می شود. اما کمبود استاندارد سازی و انگیزه های الکی ارزش را بیدوام می کند

...introduction and conclusion of impact of internet surf

مقدمه

مطالعه یکی از عادت قدیمی جامعه ی بشری ست که همواره یکی از تعصبات بزرگترین شخصیتها قرار گرفته است. یکی از منابع اولیه نسخ خطی بودند که البته در اختیار اشراف جامعه قرار داشته است. البته روی کار آمدن ماشین چاپ گوتنبرگ به تبعیضات اینچنین خاتمه داد و متون چاپی را در دسترس همه قرار داد. ماشین چاپ گوتنرگ تاثیر شگرفی بر طبان گفتاری و شفاهی جامعه داشت. آن مطمینا  جهش بزرگی در حرکت رو به پیشرفت انسان در مطالعه ی جامعه داشته است.اهمیت اینترنت تغیییر عمده ای  در فرهنگ مطالعه ی مردم داشته است.آن تاثیرش را به صورت کلی و جزیی بر رفتار مطالعه ی مردم  داشته است

فعلا ، نه چندان طولانی مدت است که مطالعه به منابع چاپی محدود شده است و محدوده مطالعه به منابع اینترنتی همچون وسایتها، گتابهای الکترونیکی،ایمیل، پروه بحث،تالارهای گفتوگو، مسنجر، بلاگها ، ویکی ها و دیگر اسناد چند رسنه ای  محدود شده است.اکنون خوانندگان فعال می توانند اطلاعات پیوسته ی اینترنتی را از ایستگاه کاری خود در خانه دسترسی یلبد و مرور کنند

فرامتن ها و فرا رسانه ها ابن امکان را ایجاد کرده اند که خواننده الکترونیکی با کمک پیوندهای مورد شناخت عموم بتوانند به صفحات دیگر راه یابند.اصطلاح مرور اینترنت را اولین بار جین آمرور پلی در سال 1992 استفاده کرد و "مرور اینترنت وقتی از صفحه ای به صفحه ای دیگر... "(پلی،1992)معنی کرد. مرور اینترنتی توانایی راهبری دنیایی از اطلاعات مرتبط و کشف سایت های جدید،خواندن اطلاعات روز آمد شده و دانلود موارد مورد علاقه. مرور اینترنتی اصپلاح معمول رایج شده است. نسل حاضر مخصوصا دانشجویان دانشکده ها با فناوری جدید و کاربردشان در شبکه های اجتماعی هماهنگ شده است. رابرت و فوئر(2004) مشاهده کردند که اینترنت نسبت به بقیه ی فناوری ها در زندگی نسل دانشجو رسوخ کرده است.

ویلیمسون(2008) گزارش داد که 18میلیون دانشکده و 17.1 میلیون دانشجو (95.0%) در سال 2007 ماهی یک بار به اینترنت متصل می شدندو از 18.2 میلیون نفر 17.4 میلیون نفر در هر ماه از سال 2008 در ایالت متحده آمریکا به اینترنت متصل می شوند.بومن(2002) گزارش داده است دانشجویان برای پاسخ گویی به سوالات و تکلیف دروس به اینترنت مراجعه می کنند.رامیرز(2003) بیان کرد که نسل جوانی که با کامپیوتر آشنایی بیشتری دارند و با آن رشد می یابند با نگرش متفاوتی به مطالعه ی الکترونیکی  در محیط دیجیتالی برخورد می کنند. پیوند اینترنت و دانشجویان ، محقیقین را وادار کرده اند به شیوه ی مطالعه با نگاهی دیگر نگاه کنند. بنابراین تحقیق حاضر به تعیین تاثیر مرور اینترنت بر روال مطلعه و انتخاب اینترنت نسل دانشجو می پردازد

نتیجه تحقیق نشان داد که مرور اینترنت تاثیر بسیاری بر فعالیت مرسوم مطالعه داشته است.

فعالیتهای مطالعه در عمل :

از:                                          به:

مطالعه ی مداوم                      مطالعه ی غیر متوالی

مطالعه ی انفعالی                    مطالعه ی تعاملی

مطالعه ی متمرکز                    مطالعه ی سرسری

مطالعه ی عمیق                     مطالعه ی گسترده

درحقیقت اینترنت اطلاعات بسیاری را برای خوانندگان در هر شاخه ی علم به وضوح فراهم می آورد. خوانندگان آزاد هستند هر نوع از اطلاعات به هر شکلی که علاقه دارند مطالعه کنندو اینترنت می تواند دسترسی موفقیت آمیز هزاران خواننده را سریع امکان پذیر کند.بنابراین دانشجویان بایدهنگام مرور اینترنت آگاه باشند و تمرکز داشته باشندکه اینترنت می تواند یک ابزار پیشرفته برای مطالعه باشد.تلاش شده است که در تعیین تاثیر مرور اینترنت در فعالیت مطالعه و انتخاب زیرکی و بصیرت کامل به کار گرفته شود. مشکلاتی در راه تحقیق وجود داشت اولا اندازه نمونه و چارچوبی که شامل دانشجویان دانشکده بود که باعث می شد تولید نتایجی در بخش های گوناگون جامعه مشکل باشد. ثانیا، دانشجویان از تجهیزات الکترونیکی چون kindle و  IPod در مطالعه استفاده نکرده اند که می تواند موضوع تحقیق در آینده قرار گیرد

impact of internet surfing on reading practices and choises

مطالعه در قرن بیست و یکم اخیراً به مطالعه ی منابع چاپی محدود شده است. محدوده مطالعه کردن با منابع اینترنتی گسترش و فرهنگ سنتی مطالعه ی خوانندگان تغییر کرده است. در مطالعه ی حاضر به شناخت تاثیر  گشت و گذار اینترنتی در فعالیت مطالعه و انتخاب تولیدات اینترنتیˏ دانشجویان دانشکده می پردازد.روش پیمایشی به تحقیق و پرسشنامه ای که ابزار تهیه اطلاعات بود انجامید. یک نمونه 676 دانشجو از.... ، جنسیت و مناطق و درجات دانشکده ای گوناگون در مناطق کشمیرو جامو وکشمیر و هند انتخاب شدند که 302 تن از اعضا خواننده ی الکترونیکی بودن خود را تایید کردند و پاسخ آنها تجزیه و تحلیل شد.نتایج منتنشر کردند کهرفتار خوانندگان الکترونیکی در حال تحول و گذر است همچون گشت و گذر اینرنتی که مطالعات غیرمتوالی،مطالعه تعاملی،سطحی و گسترده را افزایش داده استو با همان سرعت مسئولیت کاهش مطالعه ی متمرکز عمیق را نیز داشته است.مرور اینترنتی با عث افزایش مطالعه ی اخبارو مناظر، کلیات علوم ،موضوعات انتخابی و مفاد جنسی و متون روحی/مذهبی و کاهش ادبیات شده است. برای اعتبار بخشیدن به نتایج ، یافته ها با مطالعات و فرضیات اخیر که تشکیل و با آزمون خی دو آزموده شده بودند همبستگی داشتند. هرچند دانشجویان تجربه مطالعه با ابزاراتی چون   Kindle ( از آمازون)ئ و IPod (از آیفون) را نداشتند، آن می تواند موضوع مطالعه ی آینده قرار گیرد


کلیدواژه ها: مطالعه ی درون خطی،فعالیت مطالعه ، انتخاب مطالعه مرور(گشت و گذار) اینترنت، دانشجویان دانشکده

impact of internet surfing on reading  practices and choises