library litratures

translation of some articles

library litratures

translation of some articles

Taking the web seriously ...part1

ایزیدرو آگویلو شرح می دهد که چگونه می توان وبسایت دانشگاه ها را مقایسه کرد و چرا دیدی منطقی به محصولات تحقیقات سازمانها می دهد. برای تعیین میزان کیفیت دانشگاهها و تحقیقات آنها از سنجه هایی استفاده می شود مثلا:تعداد تحقیقات منتشر شده، مخصوصا اگر در مجلات داوری شده با ضریب تاثیر بالا و با میزان تعداد استنادات بالا باشند اما این سنجهها تصویر کاملی را نمایش نمی دهند. دراین  روزها راه مطلوبی نیست که بفهمیم هر مجله فقط چاپی چند بار مورد مشاهده قرار گرفته است. وبسایتها تغییراتی به وجود آورده اند و به گرداوری داده هایی از صفحه ی دانلودها و سایتها اهمیت مرتبط سایت ها به دست آورده اند.

به زبانی دیگر تحقیقاتی که بیشترین خواننده و جایی که اهل آن هستند ارایه می شوند همچون محبوبیت دیگر و منابع کمتر رسمی در سایتهای دانشگاه.

البته وب بسیار بزرگ است و در چنبن نتایجی برای حرکت پیشرو گوناگون و متمایز است. در عوض این اطلاعات زمینه ی موضوعی مجاز سنجی را که حوزه ی موضوعی خاص تر با نام عمومی وبسنجی را داراست. مجاز سنجی به بیان توصیفات کمی اینترنت پرداخته است.البته این فقط محدود به محتویات موجود در وب نمی شود، بلکه ارتباطات میان کامپیوتری و همچنین ساختار فیزیکی و مجازی شبکه ها و رفتار کاربران را نیز شامل می شود.

نیاز به رویکردهای کمی

رویکرد کمی به منظور توضیح اینترنت نیاز است چرا که  وبها به صورت تعریفی و تشریحی در حال افزایش هستند و گاهی تنها راه برای تجزیه و تحلیل ممکن با ابزار های سنجش می باشد وچون مقایسه عمومی راباعث شده و نماینده های وب  راهی برای تجزیه و تحلیل آسان و درک اینترنت ایجاد کرده است.

دو جنبه از تجزیه و تحلیل وب وجود دارد : webometrics و web log file analysis . مورد اول وبسنجی است که به تحلیل مندرجات می پردازد و شامل:

·         مجاز سنجی متورهای کاوش که شامل مطالعاتی درباره ی اندازه و ساختار وب ،رفتار مرور و رتبه بندی روشها و همپوشانی در پایگاههای اطلاعاتی

·         وسنجی توصیفی وبسایتها، شامل ساختار شدن و پافشاری بر مندرجات ، هدف اطلاع سنجی و ضریب تاثیر وب و دیگر نماینده ها

·         تجزیه و تحلیل لینکی که شامل تجزیه و تحلیل شبکه می شود،الگو های اصلی و هدف انگیزه ی پیوند برقرار کردن ، کیفیت(لینکهای مرده)، لینک های webliographic و ارتباطات علمی و کتابسنجی وب عمیق که به منابع همچون پایگاههای اطلاعاتی، مخازن و مجلات الکترونیکی.

منطقه ی دوم به آنالیز می پردازد و شامل:

·         محبوبیت(دامنه ها، سایتها، صفحات و دانلودها)

·         ملاقاتها(بخش ها،توزیع موقتی)

·         ملاقات کننده ها(آمارگیری های جغرافیایی،رفتار) و

·         ترجیحیات و ارجاع دهنده ها(اصلاحات مورد استفاده در موتورهای کاوش.

ساختن شاخص ها

برای ساختن شاخص هایمعقول و منطقی درباره ی وب دو فاکتور اصلی در حساب باید درنظر گرفته شود. اولین اینها فعالیت است و  شامل همه نتایج مستخرج از بخشهای مختلف سازمان می شود.دومین مورد ضریب تاثیر است که با استنادات دریافتی تعیین می شود. برای شامل چندین جنبه متفاوت شدن  رویکردهای چند بعدی نیاز است.

 استفاده از کاربردهای در دسترس موتورهای کاوش چند شاخص را به آسانی محاسبه کرده است اینها شامل: اندازه و دامنه که معمولا به معنای شماره صفحات، شماره فایلها ومخصوصا فرمتهای عمده مثل اکروبات(پی دی اف)، پست اسکریپت(پی اس) یا هر فرمت رسمی دیگر(داک، پی پی تی و ...) است ؛قابلیت دیدن (یا لینکهای محبوب)که مثل تعداد لینکهای خروجی و محبوبیت ، که قطعی بیان شده است یا تعداد ملاقاتها  یا ملاقات کننده های مرتبط . قابلیت دیدن یک شاخص قوی تر از محبوبیتش است آن در ضمن  سنجه بادوام تری ست.گاهی تعداد دفعاتی که اسم یک سازمان در موتور کاوش نمایش داده می شود یک شاخص می شود. اما کمبود استاندارد سازی و انگیزه های الکی ارزش را بیدوام می کند

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد