library litratures

translation of some articles

library litratures

translation of some articles

information behavior

مهم است که رفتارهای اطلاع یابی دانشجویانی که در مدیریت اطلاعات تحصیل می کنند را بررسی کنیم چرا که آنان ارتباطهایی را بین منابع اطلاعات و کاربرانی که در بحران هستند ایجاد می کننداین مطالعه بر شناختن روشهای جستوجوی اطلاعات دانشجویان مدیریت اطلاعات و دانش در دانشگاه یوهانسبرگ آفریقای جنوبی متمرکز شده است. این تحیق بر اساس تحقیقی در دانشگاه هیستپ آنکارا در ترکیه می باشد.

 

 fulltext

transaction in reference desk

 

همان گونه که بحث درباره تغییر ماهیت خدمات مرجع در کتابخانه های دانشگاهی ادامه دارد کتابخانه جفری آر ولر اطلاعاتی را که از وقایع رخ داده در میز مرجع نیاز است  تعیین کرد .در طول سالهای تحصیلی 2006/7 خدمات مرجعی که در میز مرجع رخ دادند را تجزیه و تحلیل کرد(هر دو در طول هفته و در طول سال تحصیلی).در طول زمان رخ دادان معامله دسته ای از تعاملات مرجعی که چه استفاده شده اند یا استفاده نشدند برای بخش معامله فراهم شده اند .راه دیگری  برای گرداواری اطلاعات در سپتامبر 2009 تصمیم گرفته شد. تعامل در میز مرجع برای هر نفر تعیین شده بود که برای پاسخ کمتر از 1 دقیقه و 1-5 دقیقه تخمین زده شد و بیشتر دوشنبه تا پنج شنبه ساعات 11-5 بین سپتامبر 2006-2009 بررسی شده است .عنوان خاص و تحقیق درباره دسته های مشخص و سوالات  6% کاهش یافته و کمکهای مستقیم و فنی این سطح از سوالات 9% افزایش یافته است.همچنین در سطح دستورلعملهای داده شده کاهش یافته است

مقدمه

دانشگاه کلمبیای بریتانیای شمالی یک دانشگاه کوچک است (تقریبا 3500FTE)که در کلمبیا بریتانیای شمالی، کانادا قرار دارد. دانشگاه در سال 1990 بعنوان"دانشگاهی در شمال دانشگاهی برای شمال"پایه ریزی شد(تاریخ کلمبیا بریتانیای شمالی 1987-1994   ازین پس کلمبیا بریتانیای شمالی به عوان یکی از تحقیقات متمرکز کلمبیا بریتانیاBC  دانشگاهها شناخته شد.و مداوما مقام بهترین دانشگاه کوچک را در کانادای غربی- در روزنامه ی ماکلین در رتبه بندی دانشگاههای کانادا -می گرفت.( کلمبیا بریتانیای شمالی مرتبا بهترین در غرب برای پنجمین سال)

مسایل زیادی برای خدمات مرجع دانشگاهی هست : کارگازینی(حرفه ای،نیمه حرفه ای،ترکیبی از هردو)نوعی از این خدمات (رو دررو، الکترونیکی همزمان و غیر همزمان)، درخواست خدمات مرجع (وقتی مراجین درخواست کمک و یاری دارند)،نوع منابعی که استفاده می شوند(چاپی و یا الکترونیکی)و مدت زمانی که صرف خدمات مرجع می شود(کارلسون25-30،اوینگو هاپتمن3-6و گوستتچ15-16،مرکلی143-147،رین389-399،اسپنسرو دورسی290-294)موافقت های کلی در مورد"فناوری ماهیت میز مرجع را به طور مشخص نغییر داده است"وجود دارد.توجه کردن به تغییر تعاملات منابع با کارگزینی میز مرجع به طور موثر ترکیب شده است و تمایل برای استفاده از شواهدی  بر پایه ی تصمیم گیری در حال افزایش است.لازم است تصمیم گیری شود که اگر الگوهایی در تعاملات وجود داشت در همان میز مرجع انجام شود.

در کتابخانه جفری آر  ما از خدمات مرجع سنتی استفاده کردیم و" جایی که "تعامل مستقیم کتابدار-کاربر در برخی خدمات فیزیکی استفاده شود".ریر179 . با هدف این بررسی یک تعامل مرجع شرح داده شد به منظور هر تعامل بین کتابدار و کارمند مرجع عضو. تعامل می تواند از سوالات راهنمای بسیار ساده (مثلا:ماشین گیره زنی کجاست) تا خیلی پیچیده و سوالات گسترده ی مرجع که شامل چندین منبع است.شواهد حاکی پیشنهاد شده است که ماهیت تعاملات در میز مرجع تغییر کرده اند .اما ما مثال ملموسی درباره تغییر در این نبادلات نداریم .آمارگیری درباره میز مرجع از مدل تغیر یافته کتس از با دسته هایی از سوالات راهنما گرداوری شده است.ساده یا پیچیده .هرچند این آمارها محدود به  طولانی مدتی ست که دسته ای را با زمان ِ روزی که اتفاق افتاده است را نشان می دهد.با مطلع ساختن از تصمیماتی درباره تغییرات فعال برای خدمات مرجع باعث می شود ما تحلیل درستی از تعاملات اتفاق افتاده در میز مرجع در زمانهای متفاوت در سال تحصیلی 2006-7انجام دهیم .این شامل پاسخ سوالات مشخص می شود و اگر هر دستورالعملی در تعاملات  رخ می داد. در سپتامبر 2009 جمع آوری اطلاعات برای  تصمیم گیری درباره اتفاقات الگوهای تعاملات انجام شد