X
تبلیغات
رایتل
library litratures
پیوندها
جدیدترین یادداشت‌ها
روزانه‌ها
آمار
 

استفاده از تحلیل استنادی همچون شاخصی برای تحقیق کیفی  در تحصیلات عالی به عنوان حرکتی آنی می باشد طرح های اتحادیه ها به صورت روزافزون به داده استنادی برای آگاهی از رتبه بندی دانشگاههایشان وابسته شده است در تایمز هایر اجوکیشن که اخیرا منتشر شد رتبه بندی دانشگاههای جهان ،استناداتی که به کار رفته بودند بیشترین حجم را داشتند (32.5%) از کل دانشگاههای داده  استنادی هنوز در همه صفحات فرعی اجرا شد – آنها تصمیم خواهند گرفت آیا و چگونه آن استفاده شده است . سازمانهای خارجی  داده  استنادی را استفاده کرده اند تا برای دراز مدت تصمیم گیری کنند . خیلی از سازمانهای آموزش عالی در آمریکای شمالی، آسیا و بخشهایی از اروپا به متقاضی نیاز دارند تا پستهای علمی اچ ایندکس را به کار ببرند.(یک نمایه که تلاش می کند تولیدات و تاثیر اثر منتشر شده از یک دانشمند یا محققی که بیشتر مقالات مورد استنادش و تعداد استناداتی که در انتشارات دیگر مردم دریافت کرده اند را ارزیابی کند)بصورت روز افزون انگلیس سازمانهای تاسیس شده را طبق تعداد استنادات تحقیقات کیفی را ارزیابی می کند.با وجود معیارها و محدودیتهایش-و بسیار وجود دارد-تحلیل استنادی به نظر باقی بماند همانگونه  که تحلیل استنادی گسترده تر می شود بنابراین تعدادی ابزار برای تایید محاسبات کتابسنجی در دسترس است.وقتی من کار در کتابخانه های اموزش عالی را شروع کردم به مجله گزارشات استنادی در میکروفیلم  دسترسی داشتیم اگر مجله شما تحت پوشش نبود ما نمیتونستیم کمکی کنیم .امروزه تامسون رویتر ز خدمات مناسبی از کتابسنجی را پیشنهاد می دهد :پایگاه مجله گزارشات استنادی ؛وب سایت علوم با شرکت اطلاعات مستند؛ هویت پژوهشگر؛ در استنادات؛ Eigenfactor.com و نمایه استنادی بیوسیس..الزویر با تعدادی از پیشنهادات شامل اسکوپوس، مجله سایمگو و رتبه کشور(کانتری رنک) و سای وال آمد. گوگل اسکولار جستوجوی استنادی را فراهم می کند و آن ویل هارزینگ دسترسی آزاد نشر یا خدمات پریش را توسعه داد که اطلاعات گوگل اسکولار را برای تایید نویسنده و تحلیلات مجلات استفاده میکند

لیست بحث  کتابداری- کتابسنجی

همانگونه که علاقه به تحلیل استنادی رشد کرده است و گزینه هایی بای تایید تحلیلها افزایش یافته است. بناباین درخواستها در کتابداران دانشگاهی برای روز آمد سازی و تامین خدمات مرتبط بطور کافی رشد می کند. بدین منظور دسامبر 2010 جنی دلاسول از دانشگاه وارویک و من لیست بحث کتابداری-ابزارکتابسنجی ترتیب دادیم .هدف از این لیست تهیه یک فرم برای آنهایی ست که درخواستی چون ارزیابی ها و بحث درباره گزینه های کاربردی  ابزار کتابسنجی دارند.شاهد این افزایش علاقه مندی در این ناحیه  لیست 363 عضو علاقه مند در 4 ماه آغازین عملیات  است

آموزش کتاسنجی

یکی از تازه ترین سوالات که من برای لیست مطرح کردم با آموزش کتابسنجی مرتبط بود.چه شکلی از آموزش کتابسنجی و ضمانت را سازمانها پیشنهاد می کنند. اگر آنها کارگاههای آموزش را فراهم کنند چه چیزی را پوشش داده اند چه نظارتی بر جلسات باید داشته باشند؟این سوالات درگسترش آموزش کتابسنجی در دانشگاه لافبراوف (loughborough) ریشه دارد. جایی که  ضمانت ما تحولی از نگرش تدریجی به نگرش همکارانه  را تحمل کرده بود که توسط وایس کنسلر و پرو وایس کنسلر در بالاترین سطح پژوهش ضمانت شده بود

دوازده  جواب که دریافت شده بود شامل 4 جواب از انگلیس بود برخی از پشتیبانی کتابسنجی در روزهای اخیر بودبا این حال خیلی ها طرح هایی را پیشنهاد کرده اند که سطح پشتیبانی  پیشنهادی را افزایش دهند در برخی موارد  ضمانت فراهم شده آموزش را شامل نمی شود یک یادداشت مدعی :ما مستقیما کلاسهای کتابسنجی را اجرا نمی کنیم .این بسادگی بخشی از بحثی ست که حول مدیریت اطلاعات  تحقیق و استراتژی نشر  میباشد. در همه دوازده مورد ضمانت فراهم شده  کتابسنجی توسط کتابداران کتابخانه بود هرچند برخی نشان داده است که آنها با بخش هایی از دانشگاه همچون خدمات فناوری اطلاعات  یا اداره پژوهش کار کرده است.

هدف چه کسانی اند؟

یکی از آنهایی که به تازگی آموزش کتابسنجی را پیشنهاد داده است آنهایی که مرسومترین هدف تحقیق فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد و محققان اولی بودند. این گروهها معمولا  برنامه های آموزش اولیه الزامی دارند که شرکت کتابسنجی در این  ساختارها آسان است  کارمندان  دانشگاهی معمولا تمایل دارند از اصول اولیه مورد نظر خود مورد آموزش قرار گیرند.هرچند دیگر گروه های آموزشی تعیین شده بودند برای آموزش:مدیران بخش ها بر دو بخش از سازمانها متمرکز شده بودند بنابراین شغل تایید تحلیل های استنادی برای کارمندان دانشگاهی  مطرح شده بود.کارمندان بخش پژوهشی در برخی سازمانها تصمیم گرفته اند با یک نگاه به به ارزیابی تحقیق کیفی که توسط تحلیل استنادی پیشنهاد شده است آموزش شود.بررسی جلسات گزارش شده نشان داد که با 15-30 متقاضی خوب بوده است

چه چیزی را پوشش داده است؟

مندرجات بیشتر جلسات به نظر می رسد خیلی شبیه به هم باشند. با توجه خاصی که به مخاطبین دارد.موضوعات معمول بودند: آشنایی با کتابسنجی و چرا مهم است، ارزیابی عامل تاثیر گذار مجله، محاسبه اچ ایندکسس خودتان و راه بهبود سطح استنادات با مجلات در دسترسی آزاد. ابزار اصلی تحت پوشش جی سی آر،اسکوپوس و پریش  و دستانی که فرصتهایی را فراهم می کند، است

بحثها حول شاستگی و محدودیتها این ابزار ها همچون کلیات کتابسنجی معمولی بود .برخی پاسخ ها آشکارا حول گسترش آموزش بود. این مطمینا تجربه ما در لاف براوف (loughbrough) بوده است.دریافت تعدادی از جلسات کتابسنجی در چند سال باعث شد تصمیم بگیریم  که تمرکز کمتری بر چگونگی  تعیین اچ ایندکس یک مرکز علمی داشته باشیم اما بیشتر باید به اینکه آنها چگونه آن را بهبود می دهند توجه کنیم..جلسات ما بیشتر تحت عنوان "به حدکثر رساندن استناداتتان"، " بهبود دادن تاثیر پژوهشتان" و چنین تصمیماتی برای ایجاد مخاطبین خوب بوده است. ما همچنین مشتاقیم که پیامی که استنادات تنها سود نیستند را گسترش دهیم.Eigen factor، Mendelay و کتابخانه عمومی علوم سنجش را مبنی بر پیشنهادتاثیر ارزیابی  شبکه  اجتماعی مثل نظرات روی مقالاتو وبلاگها و تیتز وفراپیوندها(هایپرلینکس) وغیره  گسترش می دهند. همچنین احلیلات وبی می تواند ارزیابی دیگری از  محبوبیت تحقیقات باشدو سازمانها و مخازن موضوعی   دسترسی وآمار  دانلودی که محققان و شاخص های تازه ی تاثیر تحقیقهایشان که می تواند سالها مورد صحت باشد را فراهم می کند. آنتی ویروس تولکیت تحقیقات علمی دیجیتالی شده پنجره هایی را برای راههای پیشنهادی  ارزیابی ارزش بروندادهای علمی که فراتر از تعداد استنادات سنتی میرود میدهد  

دیگر پشتیبانی کتابسنجی

همانپونه که در بالا متذکر شدیم  همه سازمانها  مسیر پیشنهادی  جلسات آموزشی در کتابسنجی را طی نمی کنند یک دانشگاه بروشور برونداد ابزارهای کتابسنجی و کاربردهایش را توسعه داده است. دوتای دیگر آموزش های پیوسته ای که کتابسنجی را هم شامل می شود و یا تمام دسته های کتابسنجی که بر آنها تمرکز کرده است گزارش داده اند. در فهرست برگه موجود 4 کتابخانه ی دانشگاهی در دابلین که در آموزش اولیه  پیوسته در کتابسنجی و طیفی از دیگر مواد مثل کاربرگه ، پوستر ها و داده برگه ها و کتابچه ها و.. از آموزگارانی که می توانند آنچه را که برای آگاهی کتابسنجی و آموزش استفاده کنند بردارند و انتخاب کنند شرکت می کنند .در ابتدا موادی از همان نوع بعلاوه موادی ویژه که بر مناطق جغرافیایی و علوم کامپیوتر متمرکز بودند انتخاب شدند

خبرهای خوب برای بقیه ی ما بروندادهایی که دسترسی آزاد به فراتر از  مخزن منابع آموزشی دیجیتال ملی ممکن می کند دانشگاه لافبوراوف همچنین درگیر آموزش پیوسته برای محققانی که کتابسجی را پوشش می دهند شده است امید است که هر زمان و هر مکان محققان مناطق در حال توسعه راپشتیبانی کند

دروس آموخته

یک ارایه توسط کّیت برد بوری از دانشگاه کاردیف که تاکید بر اشتراکات کتابداری- کتابسنجی در دورس مفیدی که از آموزش کتابسنجی اموخته بود داشت.ناتوان بود که آنها را بهبود دهد از او اجازه گرفتم که برخی موارد را در انتها بیاورم

کاهش: سخت است که خیلی از جزییات را انکار کرد اما باید تلاش کرد

روز آمد باقی ماند: با منابع و مقالات مجلات  و  اسکوپوس و گوگل اسکولار و وبسایت علوم

تاکید فواید: برای محقق افزایش مشاهده نشریات/پروفایل

انتظار صرف زمان: برای بخش ها رسیدگی به پیشنهادات

هدف: بهترین توجه  با جلساتی ویژه برای مدارش و بخش ها

انعطاف پذیر باش و سازگار باش: درازا/مخاطب/ مندرجات

مجهز باش: برای بحث کردن درباره ی ارزش استفاده اطلاعات کتابسنجی

full text

 


:: چاپ این مطلب : کلیک کنید
نویسنده : شیما بهرامسری
ت : یکشنبه 5 آبان 1392
 
دسته‌ها
بایگانی
امکانات جانبی