library litratures

translation of some articles

library litratures

translation of some articles

Information literacy on Facebook: an analysis

Information literacy on Facebook: an analysis

هدف: این تحلیل بخشی از مطالعه ای دوبخشی هست که هدفش مصور ساختن نگرشها و الگوهای کاربری ست که با کاربردهای فیسبوک و فعالیتهای سواد اطلاعاتی و رفتارهای اطلاعاتی وتفکر درباره ی کاربردهای آموزش سواد اطلاعاتی در محتوای علمی ارتباط دارد.بخش دوم هم گزارشی برای آخرین انتشار این مجله است

روش شناسی: در بخش اول مطالعه انجمن علمی-پژوهشی سواد اطلاعاتی استانداردهایی را برای مقطع متوسطه با توجه به رفتارهای اطلاعاتی رایج در فیسبوک سنجیده می شود، هر استاندارد بررسی می شود،شاخصها اجرا می شوند و امکانات برابر که در ابزارها و رفتارهای فیسبوک رایج است منتشر می شود. این رفتارها به فرایندپژوهش در بستری علمی ارتباط داشته است  

یافته ها: سه کارکرد فیسبوک انباره ها،اشتراک گذاری  و نظردادن- با فعالیتهای سواد و رفتارهای اطلاعاتی در فیسبوک توسعه یافته اند و نشان داده می شوند.علاوه بر این سواد اطلاعاتی در عصر شبکه های اجتماعی یک ابر رسانه و یک نگاه انتقادی نیاز دارد که چرا و چگونه با این اطلاعات برخورد کنیم

محدودیتها: تحلیل (بخش اول)چارچوب مفهومی در گرداوری اطلاعات این مقاله است وراهی برای بررسی مجدد با سواد اطلاعاتی  در فعالیتها و رفتارهای رسانه ی اجتماعی است

ارزش: این مقاله برای آموزش دهنده های سواد اطلاعاتی  و محققان بسیار با ارزش است چرا که تحلیل گسترده ای دارد که فیسبوک را از نظرگاه استاندارهای انجمن علمی-پژوهشی سواد اطلاعاتی مطالعه می کند

Do Media Literacy, Digital Literacy,social media litracy interested

 

این که بدانیم چگونه از توییتر و یا فیسبوک و سایر شبکه های اجتماعی به شکل مناسب و مفید استفاده کنیم مستلزم داشتن سواد رسانه ای است که فرد بتواند منتقدانه در گفتگوها و تعاملات رسانه های اجتماعی شرکت کند

امروزه شبکه های اجتماعی با کامپیوترها و گوشی ها و با اتصال به سیستم های نمایشی بزرگ قابل دسترس هست و راههای ارتباطی و انتقالی جدید دیگری نیز در آینده به وجود خواهند امد که بسترهای بعدی برای کاربران فیس بوک، توییتر و سایر شبکه های اجتماعی خواهند شد

نتیجه گیری:

اگر شبکه های اجتماعی توسط برند ها استخراج شده باشند و برندها را مردمی که توانایی طراحی آن را در سایتها و شبکه های اجتماعی داشته باشند طراحی کرده باشند بنابراین آموزش اجتماعی برای کارمندان شرکتها و موسسات ضروری ست تا بتوانند سواد ارتباطی مناسبی داشته باشند یعنی توانایی صحبت کردن، درک کردن، خواندن و نگارش به شیوه ی معتبر داشته باشند تا بتوانند ، گفتگوها و  داستان نویس ها رابه هم ارتباط دهند



literacy2010

The Future of Reference and Information Services in a Virtual World

The Future of Reference and Information Services in a Virtual World/Denise E. Agosto, Eileen G. Abels, Lily Rozaklis, & Craig MacDonald

 

در سالهای اخیر  خدمات اطلاعاتی و مرجع کتابخانه ها از میز مرجع کتابخانه ها و منابع چاپی یه فضای مجازی وارد شده است

بررسی ها نشان داده است که خدمات مرجع با تبدیل شدن به شکل مجازی و تحت تاثیر انفجار اطلاعات الکترونیکی تغییراتی کرده است

1.       همگرایی چندین بخش از مرجع: به جای آن که خدمات مرجع رو در رو(face to face)، گفتگوی مرجع(chat reference)، پیام رسانی مرجع(IM reference) پست الکترونیکی مرجع(Email reference) تلفن مرجع(Telephone reference) و..همگی در قالب یک خدمت مرجع قرار گیرد آنها را اجزای سازنده ی یک مجموعه ی کلی حساب کرد چرا که هر کدام مستلزم فناوری ها و مهارتهای خاصی را نیاز دارد. خدمات مرجع خاص در کتابخانه ها با مشکل وظایف چند گانه مواجه می شوند به گونه ای که کتابدار مرجعی که پشت میز مرجع می نشیند می بایست همزمان پاسخ سوالات تلفنی، سوالات گفتگوی مرجع و ایمیلها را بدهد که این سبب می شود که نتوان کار را کنترل کرد. در واقع خدمات مرجع در کتابخانه ها می بایست که به شکل وظایف چندگانه (Multitask)باشد.

2.       طیف رو به رشد منابع اطلاعاتی(انفجار اطلاعات): با وجود حجم بزرگی منابع دیجیتالی ساز ،تلاش شده است خدمات رودر روی در کتابخانه ها تغییر یافته و شکلی یابد که بتواند به بهترین شکل ممکن فعالیت کند

3.       مرجع به عنوان فرایندی مشارکتی: در جلساتی که بر گذار شده است تاکید شده است که مرجع باید مشارکتی تر شود در سطح کتابخانه ها در تمام سطوح مرجع و برای انواع کاربران.این نوع خدمات مرجع در موقعیت هایی است که  چند کاربر  با هم  برای یافتن پرسش و یا چند کتابدار مرجع با هم دنبال پاسخ می باشند و یا چند کاربر و چند کتابدار مرجع دنبال یافتن پاسخ پرسش هایی می باشند

4.       خدمات مرجع در کتابخانه 2.0: خدمات مرجع کتابخانه 2 نه تنها در روال پرسش و پاسخ و پدیده پژوهش تغییرات و دگرگونی ایجاد کرد و همکاری ها را افزایش داد بلکه کاربران نیز در تولید اطلاعات نیز نقش بارزی بازی می کردند. همانگونه که کتابخانه 2 یعنی کتابخانه ای که خدماتش در بستر اینترنتی است که مشارکت و بازخورد کاربران مشوق آن می باشند، در مرجع 2 هم کاربران به همان اندازه که در جستوجوی اطلاعات هستند اطلاعات را تولید می کنند. به علت مهارت کاربران در یافتن اطلاعات، آنها به دنبال اطلاعات برای دیگران میباشند و با وبلاگها و ویکیها به همکاری با کتابخانه ها می پردازند. موادی که در وبسایت باید پست شود را مرور می کنند، به سوالها پاسخ می دهند و غیره و بخشی از چیزی است که فرمانداری ان را شبکه مردمی می گوید

5.       تغییر از کتابدار به عنوان محقق به کتابدار به عنوان ارزیابگر: امروزه کاربران در یافتن اطلاعات خود توانمند تر شده اند به نحوی که کتابداران بایستی از حالت کتابدار به عنوان محقق به کتابدار به عنوان ارزیابگر تبدیبل شوند و کاربران را با سواد اطلاعاتی کنند یعنی ارزیابی کیفیت منابع و قدرت انتخاب منابع مناسب و ارزیابی سایتها و محتواهای معتبررا به آنها یاد دهند. امروزه خیلی مهمتر از گذشته است که کاربران بیشتر ارزیابی منابع و نحوه ی استفاده از آن را بیاموزند

6.       احتمال اتمام خدمات مرجع سریع(ready reference) .این بدین منظور است که با تبدیل شدن به سوالات پژوهش اهمیت پژوهشگران و کتابداران مرجع نه تنها کمتر که بیشتر نیز می شود.


نتیجه گیری: امروزهفرایند مرجع از حالتی که در آن کتابداران مرجع تنها فراهم آورنده اطلاعات بودند به خدمات مرجع آنلاین با فعالیت و پتانسیل و تعامل بیشتر بین کتابداران و کاربران تبدیل شده است. به گونه ای که کتابدار مرجع و کاربر مرجع هردو نقش تولید کنده، جستوجو کننده و دریافت کننده و ارزیابگر اطلاعات می باشند. در این فرایند چالشهایی وجود دارد و فناوری هایی باید استفاده شود که حمایت می شوند و خدمات مرجع بهبود میابد


The Future of Archival Reference: Services, Technology, and Trends

یکی از مهمترین خدمات هر کتابخانه خدمات مرجع آن می باشد.چرا که کاربران نیاز دارند که یه سوالهایشان درباره ی روش های پژوهش، منابع اطلاعاتی موجود و خدماتی دیگر پاسخ هایی دریافت کنند.آرشیوها نیز به طور سنتی به ارایه یخدمات مرجع پرداخته اند مخصوصا از زمانی که مجموعه ی آنها بایستی با دسترسی محدود در اختیار عموم قرار گیرد. با وجود تفاوتهای بسیار، کتابخانه ها و آرشیوی ها لازم دانستند که از فناوری های موجود برای ارایه خدمات مرجع بهره گیرند.امروزه با تحولات رخ داده در فناوری ها کارابران نیازهایشان تغییر کرده است و بنابراین به راههای متفاوتی برای رفع آنها نیازمند هستند.با روی کار آمدن اینترنت شیوه های متفاوت تری برای ارایه خدمات مرجع آرشیوی استفاده می شوند.


The Future of Archival Reference: Services, Technology, and Trends