library litratures

translation of some articles

library litratures

translation of some articles

The Children's Encyclopedia

The Children's Encyclopedia


دایرة المعارفی تهیه شده توسط آرتور میی و منتشر شده توسط شرکت کتاب آموزشی .از سال 1908-1964 منتشر شده است و گرولیر حقوق انتشار آن را در آمریکا تحت نام Book of Knowledgeرا فرهم کرد

آمریکا نمی بایست با مواجه با سری کتب بریتانیایی 8 جلدی تحت نام Book of Knowledge وNew Book of Knowledge  گیج شود که بزرگسالان همچون کودکان جذب آن شدند.

 از سال 1908-10 به صورت دوهفتگی منتشر می شد،بعضی خواننده ها می توانستند مجموعه ی آنها را تهیه کنند اما در سال 1910 یک محموعه هشت جلدی از آن منتشر شد.

هر بخش شامل گستره وسیعی از مقالات را شامل می شد که گستره ی موضوعی آن در حال افزایش بود.

این اثر به عنوان اثری کمکی در بخش مرجع کتابخانه نگهداری می شد و یک جلد آن به نمایه ای الفبایی اختصاص داشت که از آورد برخی اصطلاحات خود داری کرده است

 

Almanac

آلماناک

آلماناک یک  نشریه ی سالانه است که شامل اطلاعاتی از قبیل:پیش بینی هوا،جداول جزومد و جداول اطلاعات موضوعی خاص است که طبق تقویم منظم شده است می باشد.

در آلماناک ها می توان به تاریخ تقویمی،زمان طلوع و غروب خورشید و خسوف و کسوف و اوضاع جزر و مد، فستیوالهای ایالتی اصطلاحات قضایی و.. دسترسی یافت

ریشه شناسی

اولین فرضیه پیشنهادی به آلماناک آن است که ریشه عربی دارد ال-ماناخ به معنای آب و هوا .یعنی پیش بینی آب و هوای  پایدار یک منطقه در دوره ی زمانی  مشخص.

اولین کاربرد مستند آلماناک به 1267میلادی در زبان لاتین برمیگردد که به معنای جدولی از حرکت اجرام آسمانی از جمله ماه

اولین کاربرد را در علم نجوم تقویمها می توان مشاهده کرد..

اولین آلماناکها

تولید اولین آلمانکها را میتوان به نجوم بابل قدیم نسبت داد برای تولید جداول دوره های نجومی و پیش بینی قمری و پدیده های نجومی

بطلمیوس معتقد بود که پدیده های نجومی در آب و هوای فصول تغییراتی ایجاد میکند .به نظر او به دلیل دخالت اجرام آسمانی دیگر این تاثیرگذاری کاملا دقیق نیست.ازین رو برای او  پیشبینی هوا انشعابی از نجوم شناسی بود.

آلمانکهای جدید در برابر جداول بابلیان و بطالسه و ریج  تفاوت چشمگیری دارد و جایگاهدقیق اجرام آسمانی را نشان میدهد و نیازی به محاسبه ی  اندازه ها نیست

قدیمی ترین آلماناک مربوط به 1088 نوشته به ابو اسحاق است که در سالهای 1088-1092 جایگاه دقیق حورشید و ماه و سایر اجرام آسمانی را به خوبی دیگر جداول معین کرد. ترجمه ای لاتین و تطابقی که با اثر حاصل شد آلماناک تولدو را در قرن12 و جداول آنفونسین در قرن 13 را تهیه شد.

نخستین آلماناک چاپی را گوتنبرگ در سال1457 تهیه کرد.

رجیو-موناتانوس چندین ویرایش از چندین آلماناک را در نسخه اسسی چاپ کرد(1472).

در سال1497 نیز اولین سالنما(آلماناک) انگلیسی زبان چاپ شد.

اولین آلماناک آمریکایی New England را ویلیام  پیرس در سال 1639 کمبریج ماساچوست را منتشر ساخت.

هاروارد نخستین مرکز انتشار سالانه ی ویراستاران گوناگون شد.

مهمترین آلماناک های آمریکایی در فاصله ی سالهای 1726 و 1775 توسط ناتانائیل آمس از ماساچوست منتشر شد

آلماناک های معاصر

آلماناکهایی که امروزه کمنشر کی شوند مثل آلمانک ویتاکر برخلاف شکل تاریخی آنها دامنه وسیعی دارند.آلماناک های مدرن دارای اطلاعات آماری و توصیفی درباره سراسر جهان.مندرجات آن نیز درباره ی گستره ی موضوعات بحث و خلاصه ی وقایع تاریخی اخیر اطلاعاتی را عرضه می کند.

آلمانکهای امروزی: TIME Almanac, Information Please Almanac ,World Almanac و Book of Facts است

Webster's Dictionary

 Webster’s Dictionary به سری دیکشنری هایی که نواه وبستر در قرن 19 تولید کرد و دیکشنری های بی ربط دیگری که تنها از اسم وبستر برای حفظ اعتبار استفاده کرده اند اشاره دارد.این اسم نشانی تجاری در U.S.A برای واژه نامه های انگلیسی زبان ایجاد کرد

نواه وبستر در1758-1848 در آمریکا به عنوان نوسنده ی خوانندگان و کتب تلفظ –به علت تسلط بر علایم آمریکایی زمان خود- دهه هایی را در گرداوری واژه نامه ی انگیسی گذراند و دودهه ی بعدی در گسترش واژه نامه اش گذراند.یک واژه نامه انگلیسی خلاصه شده در سال 1806  منتشر شد.او به معرفی خصایصی که در ویرایش های آینده معلوم می شوند مثل تلفظ های آمریکایی و شامل اصطلاحات  فنی از هنر و علوم به جای محدود شدن در واژگان ادبی شدن پرداخت.

ادامه مطلب ...

YouTube Videos and Academic Publications


گرچه شواهد بسیاری مبنی بر کاربرد رو به رشد فایلهای ویدیویی پیوسته درروابط و آموزش علمی و غیر رسمی محققان و در گستره ای که ویدویوهای پیوسته در نشریات تحقیقات علمی استفاده شده است ناشناخته مانده است در این مقاله به گستره فیلم های یوتیوب که توسط نشریات علمی مورد استناد قرار گرفته است و یا نظم منطقی در این تحقیق متفاوت است .

برای این منظور URL های فایلهای ویدیویی استنادات نشریات علمی ای که در اسکوپوس نمایه شده است استخراج کردیم.

از 1808 نشریه نمایه در اسکوپوس که حداقل یک فایل ویدیویی یوتیوب استناد کرده است و تعداد رو به افزایش آنها در نشریات علمی، هنر و علوم انسانی(0.3%) و علوم اجتماعی (0.2%) را شامل می شدند.و از 551 فایل ویدویی بررسی شده علوم(78%) و علوم پزشکی(77%) 4/3تعداد استنادات که مستتقیما علمی و یا مندرجات علمی مرتبط را به خود اختصاص داده اند به گونه ای که 80% فایلهای ویدیویی که هنر و علوم انسانی در بر گرفته است پیش زمینه ی هنر، فرهنگ و تاریخی داشته است و 63% استنادات فایلهای ویدیویی یوتیوب علوم اجتماعی اخبار، سیاست و تبلیغات و مستندها بوده است. این مظلب انگیزه های متفاوت در استفاده گسترده ی ویدیوهای یوتیوب در جامعه ی اطلاعاتی در حوزه های موضوعی متفاوتی را نشان می دهد.



آنچه می خواندید چکیده تحقیق آقای دکتر کیوان کوشا، پروفسور مایک تلوال و خانم مهشید عبدلی   در مورد میزان استناداتی ست که نشریات علمی نمایه شده در اسکوپوس به فایل های ویدیویی یوتیوب وارد کرده اند.